zondag 28 februari 2010

"Commes les Flandrien" op de Midwinterjogging

Dit was het gevoel waarmee we stopte op het einde van de wedstrijd, maar eerst gaan we even terugspoelen tot het begin van de dag.

Reeds enkele weken tellen we af naar vandaag, de dag van de Midwinterjoggin in Kiewit Hasselt een 10km genietten van een bosrijke omgeving een mooie vlakke joging door de mooiste stukjes natuur van de omgeving. Een jogging met een deelnemersveld dat flirt met een deelnemers aantal van 1000 lopers verspreid over de 2 afstanden. Een parcours waar ook menig PR sneuvelde, ook van yours truly.

Voor vandaag was het echter een totaal ander scenario voorzien, de weergoden hadden voor de lopers van vandaag alvast een stevige overtrekkende storm voorzien. Stevige buien in samenspel met rukwinden waren er voor vandaag voorspeld.

Rond een uur of een kwamen we vandaag aan aan de sport hal waar we onze startnummer mochten gaan afhalen. Hier liep ik dan ook de mede bloggers Mario, Wendy en Stefke tegen het lijf die er vandaag ook een lap op gingen geven.

Na het inlopen werden de ambities al snel bijgeschroefd, PR's zouden er vandaag niet inzitten de wind zou ons vandaag lelijk tegenzitten. In het eerste gedeelte zou het wel grotendeels windaf zijn, maar hier loop je dan beschut. De weg terug, waar je dan grotendeels onbeschut loopt, was het dan wind op.

Om half drie werd de meute op gang geschoten voor de 10km wedstrijd. In de eerste kilometer kregen we alvast een eerste hindernis voor de voeten geblazen, een berk had besloten om er bij deze windvlagen toch maar bij gaan te liggen dwars over het parcours. We lieten ons echter niet uit het lood slaan en liepen dan ook dapper verder.

De eerste 4 kilometer werden, samen met Stefaan en Ange van de club, goed verteerd maar werden iets te snel afgelegd voor mij. Ik besloot dan maar wijselijk om ze te laten gaan in plaats van mezelf in de eerste helft te pletter te lopen. Dit had dan echter wel tot gevolg dat ik op het stuk waar we de wind pal op de kop hadden helemaal alleen tegen de wind moest optornen. Heel even wou ik nog het kleien gat toelopen om me toch wat uit de wind te zetten maar een stevig rukwindje besliste er anders over.

Het werd een echte kalvarie tocht en het beukwerk tegen de wind begon ook krachten te kosten waar we toch wat van moesten recupureren in de windluwe stukken van het parcours.

Tussen kilometer 8 en 9 stak er ineens een stevige bries op die er voor zorgde dat in een nabijgelegen weide een stevige boom tegen de grond knalde... en mijn pet van mijn kop waaide. Stoppen terug keren en terug vertrekken was de boodschap. Hierdoor verloren we wat tijd en werd ik dan ook voorbij gestoken door Stefke die al een tijdje achter me hing. Zelf was ik voor het gebeurde weer wat dichterbij aan het komen bij Stefaan en Ange maar de swong was er uit na dit voorval en voor ik terug in mijn ritme zat waren de vogels gevlogen en werd het harken om bij te blijven en niet teveel terein prijs te geven.

We konden de laatste kilometer nog een kleinen versnelling plaatsen om toch nog binnen te komen in een tijd van 42:03 een 15 seconde sneller dan vorig jaar maar en een 45 sec trager dan mijn PR. Best wel blij in deze zeer zware omstandigheden.

Na een douche, we hadden zelfs en douche gevonden waar warm water uit liep zij het bijna druppelsgewijs, konden we dan gaan nagenietten en bij praten met de loop colega's. De gesprekken gingen ook hier over de stevige bries van vandaag. En zelfs Mario kent nu het stukje open weide waar je altijd wind op de kop hebt in deze jogging.

Start tijd14:30
Afstand9,9 km
Duur0:42:08
Snelheid04:14 min/km
map

3 opmerkingen:

Wendy zei

Het was een hele belevenis, op naar Utrecht nu!

Kitty zei

Ja het weer was behoorlijk heftig, maar ze zeggen toch elk weer is loopweer. En waar hebben we het met zijn allen het meest over? Juist: het weer! Maar mooie loop en toch een heel behoorlijke tijd. (ik wil best ruilen ;))

Tiny zei

Da's best link als de bomen rondom je heen gaan vallen.