donderdag 29 oktober 2009

Volt: Is marathon lopen gezond

Reportage naar aanleiding van een aantal doden tijdens de marathon van Amsterdam en Detroid.

Talloze studies hebben aangetoond dat tijdens het weekend van een grote marathon er minder doden vallen dan normaal o.a. omwille van het feit dat de verkeersveiligheid dan een pak hoger ligger.

De cardioloog vgebruikt hier volgens mij wat verkeerde argumenten en gaat nogal kort door de bocht. Bijna wekelijks vallen er gezonde mensen zonder gekende hart afwijkingen dood neer. Dat dit nu toevallig gebeeurt tijdens een massa manifestatie zoals een Marathon is statistisch normaal, maar wie zegt er mij dat die persoon die dag zowizo niet zou zijn gestorven? Er zullen er inderdaad zijn die het wat roekeloos aanpakken maar dat heb je met alles...



En toch vind ik het mits een degelijke begeleiding, en goed luisteren naar je lichaam een van de gezondste sporten. Studies hebben al aangetoond dat duursporters langer en gezonder leven.

2 opmerkingen:

Tiny zei

De eeuwige discussie. Ik weet in ieder geval zeker dat de meest mensen dood gaan in hun bed;-)

Stefaan zei

Daarom dat ik zo weinig mogelijk in mijn bed lig :-)