zondag 4 juli 2010

Halve... neen doe mij toch maar de Hele marathon vandaag.

Vandaag in alle vroegte liep de wekker af, ik moest me klaarmaken voor de wedstrijd van vandaag. Initieel was er een halve marathon gepland samen met een clubgenoot die de hele ging lopen maar na veel twijfelen werd er gisteren avond in extremis toch maar gekozen voor de hele afstand. Het weer was omgeslagen en de laatste restjes twijfel werden onderdrukt.

Om tien na zes stonden we vanochtend al bij de bakker om het nodige lekkers te kopen voor een stevig ontbijtje. Eerste een tweetal pannekoeken met kersenconfituur gevolgd door een lekker vers croisantje met confituur en als afsluiter nog een sandwidch met kaas en confituur. Kwestie van voldoende koolhydraten binnen te spelen voor de wedstrijd.

Na het volladen van de sporttas met kleding en sportdrank kon het dan rond 8h richting de Bleukens waar de start zou worden gegeven. Inmiddels waren onze west vlaamse vrienden al ter plaatse en werden er al een paar podium foto's via facebook het internet op gestuurd.

Eens aangekomen moest ik dan nog snel mijn startnummer laten omzetten naar een nummer voor de marathon om me dan klaar te maken voor het vertrek. Na eindelijk eens kennis gemaakt te hebben in levende lijven met Nico, Benny en Koen konden we met zijn alle naar de startlijn te trekken.

Clem, die vrijdag 60 geworden was en vandaag zijn 100ste marathon zou lopens, stond op de eerste rij om het startschot te aanhoren dat door zijn vrouw zou worden gegeven. Stipt om 9h trokken we er dan op uit voor 4 lokale ronden van iets meer dan 10km. Sommige voor de volle afstand andere voor de halve marathon en een derde groep lopers dan ook nog voor een aflossings marathon.

Vanuit de Bleukens ging het richting kanaaldijk in het spoor van mijn loopcolega, met een tempo van 4:50 min/km bijna een minuut sneller dan verwacht en gepland. Op kilometer 1 liet ik hem dan ook gewoon van me weglopen en ging ik gewoon verder aan een tempo van ongeveer 5:12 min/km het was vandaag zeker niet de bedoeling om diep te gaan, genietten en relaxt uitlopen was de planning. Een, waarschijnlijk, eenmalig marathon in je woonplaats mag gewoonweg niet ontbreken op je marathon palmares ook al is het nog maar een kort lijstje.

Eenmaal de kanaaldijk opgedoken werd er dan een drietal kilometer afgemaald langs het kanaal richting Olmen waar dan de eerste bevooradingspost konden terug vinden. Na een kort bezoekje aan Olmen ging het dan via de hoolst molen richting Scheps waar we dank zij wat toeschouwers een verfrissende nevel douche konden nemen. Op dit stukje was ik vergezeld door de kids en mijn vrouw die me al fietsend kwamen aan moedigen.

Tussen kilometer 6 en 7 vonden we dan de 2de bevooradingspost ook hier het nodige water en sportdrank. Van hieruit werd er dan richting cetrum gelopen om dan uiteindelijk via Holven terug aan te komen aan de sporthal waar we vertrokken waren, het wisselpunt voor de aflossings marathon en het derde verfrissingspunt op de route. Hier ook de nodige supporters langs de kant om ons vooruit te schreeuwen.

Nog 3 ronden stonden ons te wachten, gelukkig was het nog niet al te warm en bleef het zonnetje verscholen achter de wolken zodat het nog goed doenbaar was om te lopen. Tijdens mijn tweede toerke kreeg ik halverwegen opnieuw het gezelschap van mijn vrouw die me vertelde dat ze de kinderen naar huis ging doen om me dan tijdens de laatste ronde te vergezellen voor de laatste 10km. Ook mijn ouders werden gespot op het begin van mijn 2e toer.

Tegen het einde van de 3e ronde kwam mijn vrouw dan aansluiten met de nodige logistieke steun en kreeg ik ook het gezelschap van een onbekende fietser. Bleek het mijn jongere broer te zijn die ook kwam kijken en me tijdens de laatste ronde dan ook vergezelde. Water werd gehaald sponzen bevochtigd... het voordeel van een piepkleine marathon, maar het voornaamste was gezelschap er werden immers kilometers lang stukken moederziel alleen afgelegd. Hier en daar werd er al eens een loper ingehaald of werd ik voorbijgesneld door een loper van een aflossingsteam maar in het laatste rondje waaren de lopers dun gezaaid. De temperatuur ging in de laatste ronde ook de hoogte in en de zon kwam ook al eens venijnig uit de hoek, tussen start en finisch was de temperatuur dan ook met 5 graden gestegen.

Op kilometer 41 zag ik plots nog een marathonloper die een dikke 20sec op me voor lag, het tempo ging wat de hoogte in en gestaagd kwam ik dan ook dichterbij, bij het opdraaien van de tereinen van de Bleukens had ik hem dan ook te stekken en ging ik hem voorbij Dit was echter buiten de waard gerekend en de net ingehaalde loper trok plots het tempo op en in de laatste 200 meter werd er een heuse sprint uitgetrokken tussen ons beide die ik met een metertje verschil..... verloor.

Niet getreurd echter met een tijd van 3h35 waar we voordien 4h in het kopje hadden zitten was ik best tevreden. Spijtig genoeg is er bij de uitslag iets misgelopen en sta ik er momenteel nog niet tussen maar dit komt wel in orde.

Druppelsgewijs kwamen dan ook de andere marathon lopers de streep over en toen Clem in aantocht was werd er den ook een erehaag gevormd om hem te verwelkomen en hem de laatste meters met volle borst aan te moedigen. Ook club genote Hild die vandaag haar verjaag vierde werdt getrakteerd op een verjaardags lied bij het overschrijden van de aankomstlijn.

Na de welverdiende douche zagen we nog net de 2 laatste lopers binnen druppelen net voor de tijdslimiet van 5h en was iedereen goed en gezond aangekomen.

Een mooie goed georganiseerde wedstrijd was de beloning voor het harde zwoegen onder een stralende zon voor de marathon lopers van deze unieke wedstrijd de "Centenial Clem Mertens" marathon. een marathon waarvan enkel een 50-tal lopers van kunnen zeggen van hem ooit gelopen te hebben en ja "Ik was erbij"

Clem proficiat en nog vele gezonde en blesure vrije marathons toegewenst.

Start tijd9:00
Afstand42,2 km
Duur3:35:35
Snelheid05:06 min/km
map

4 opmerkingen:

Tiny zei

Van harte gefeliciteerd met je mooie prestatie!!

Kitty zei

Ik sluit me bij Tiny aan... mooie prestatie zeg, zeker voor een min of meer spontane marathon, met deze temperaturen.
Hier kun je trots en tevreden op zijn!

Nico zei

twas inderdaad een mooi georganiseerde marathon (als ze hem ook nog eens doen in de winter doe ik weer mee)
ook het aantal toeschouwers langs de weg die echt supporteren viel erg op
moest er nu nog Cola in de bevoorradingen gestaan hebben was het heel af ( nu moest ik een frietkot binnenlopen achter nen cola)

wendy zei

En ik heb hem gefietst, das toch ook iets hé :). Je hebt dat knap gedaan, en die eindsprint was om te smullen!